MIME-Version: 1.0 Content-Type: multipart/related; boundary="----=_NextPart_01C63D8D.91BEEE10" Tento dokument je jednosúborová webová stránka, nazývaná tiež webový archív. Ak sa zobrazuje toto hlásenie, váš preh?adáva? alebo editor nepodporuje súbory webových archívov. Prevezmite preh?adáva?, ktorý podporuje webové archívy, napríklad program Microsoft Internet Explorer. ------=_NextPart_01C63D8D.91BEEE10 Content-Location: file:///C:/D16949F4/lesoon4.htm Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Type: text/html; charset="us-ascii"
AutoCad =
R14.0
[ Prednáška č. 4 ]
Jednou z najúnavnejších činností pri rysovaní je používanie poznámok vo výkreso= ch. AutoCad túto činnosť nielen zrýchľuje, ale umožňuje použiť širokú škálu fontov, ktoré dodávajú výkresu profesioná= ;lny vzhľad.
Text patrí k najzložitejším grafickým entitám hlav= ne z hľadiska počtu atribútov a výpočtu pri prekreslení. Preto sa text často ukladá do samostatnej hladiny. Túto hladinu možno neskôr zmraziť, čím sa urýchli prekresľovanie výkresu.
Na popis nakreslených objektov, krátke nápisy a poznámky sa v AutoCade používa text, ktorý sa označuje ako Single Line = Text. Nie je to však jednoriadkový text, ako sa z názvu zdá, ale krátky blok textu. Na vkladanie rozsiahleho textu s formátovaním, delením slov, viacnásobnými štýlmi textu a mnohými = ďalšími možnosťami sa používa text označovaný ako= Multiline Text.
Single Line Text:
Na vkladanie Single Line Textu sa používajú dva príkazy: TEXT a DTEXT.<= /p>
Príkazom TEXT prid&aacut= e;me do výkresu jednoriadkové texty s ľubovoľnou veľkosťou, uhlom sklonu a fontom. Na takto vytvorený = text možno použiť väčšinu modifikačných operácií ako napr. škálovanie, rotáciu, po= sun, skosenie, zrkadlenie atď.
Príkaz TEXT ma tieto vo&= #318;by:
Justify/Style/<Start point>:
Štandardne je nastavená vo= ľba Start point, ktorá vyzýva používateľa k zadaniu bodu, od ktorého sa bude kresliť text. Po tejto voľbe nasleduje nastavenie výšky textu (HEIGHT), ktor&uacu= te; je možné zadať dynamicky pomocou myši, alebo zadaním presnej veľkosti pomocou klávesnice. Násl= edne používateľ určí uhol vykreslenia textu (ANGLE)= . Na záver sa zadá požadovaný text. Po stlačení klávesy ENTER sa ukončí prík= az a text sa zobrazí na obrazovke.
Voľba Justify sa použí= ;va na formátovanie textu. Jej parametre sú:
Align/Fit/Center/Middle/Right/TL/TC/TR= /ML/MC/MR/BL/BC/BR:
Align = 8211; umožňuje určiť súčasne výšku te= xtu a jeho orientáciu pomocou koncových bodov úsečky, ktorá zároveň určuje dĺžku textového reťazca. Výška textu sa určí proporcionálne vzhľadom na šírku textu, ktorá závisí od dĺžky úseč= ;ky a počtu znakov textového reťazca.
Fit R= 11; to isté ako Align s pridanou možnosťou zmeny výšky textu.
Center &= #8211; text bude vycentrovaný podľa zadaného stredového = bodu (Center point), ktorý je priesečníkom stredovej osi textu a základne textu.
Middle -= text bude vycentrovaný podľa bodu, ktorý je priesečník= om horizontálnej a vertikálnej osi textu.
Right = 8211; text bude zrovnaný na pravo vzhľadom na zadaný koncový= bod textu (End point), ležiaci v základni textu.
TL, TC a= TR – tieto skratky znamenajú (TopLeft, TopCenter a TopRight) a určujú zarovnanie textu v poradí naľavo, napravo a na stred pričom body, vzhľadom na ktoré sa = text zarovnáva ležia v hornej časti textu.
ML, MC a= MR – to isté len referenčné body ležia na horizontálnej osi textu (M ako Middle).
BL, BC a= BR - to isté len referenčné body ležia v základni textu (B ako Bottom).
Na stavenie typu použitého= fontu a jeho štýlu sa používa voľba STYLE. Táto voľba vyzýva používateľa k zadaniu názvu štýlu textu, ktorý bude použitý. Zoznam nastavených štýlov je možné zobraziť zadaním znaku ? a potvrden&iacu= te;m klávesou ENTER. Fonty a štýly písma sú uložené v adresári /FONTS v súboroch s koncovkou .SHX.
Často je potrebné do výkresu zadať poznámku alebo popis nejakého objek= tu, pričom odpovedajúci text si vyžaduje viac ako jeden riadok. Ďalšou požiadavkou býva možnosť preruš= iť zadávanie textu, vykonať nejakú operáciu a ďalej pokračovať v predošlom texte. Tieto výhody prináša príkaz DTEXT (Dynamic Text = ), ktorý zjednodušuje prácu s príkazom TEXT<= /b>. Parametre obidvoch príkazov sú totožné. DTEXT<= /b> naviac umožňuje zobrazovanie textu a umiestnenie textu počas písania. Po stlačení klávesy ENTER sa kurzor pres= unie na druhý riadok a pokračuje zadávanie textu. Pre ukončenie je potrebné 2x stlačiť ENTER.
Na doplnenie predchádzajú= ;ceho textu stačí pri výzve:
Justify/Style/<Start point>: stlačiť klávesu ENTER.
Práca so štýlmi:=
Nové štýly sa vytvárajú pomocou príkazu STYLE (nie predchádzajúcou voľbou style !). Dialógové okno Text Style umožňuje vytvárať meniť a premenovávať štýly písma použitého vo výkrese. V kolónke Font používateľ určí názov fontu, form&aacut= e;tovanie znakov (bold, italic, regular), výšku fontu a prípa= dne použitie ázijských znakových sád ako napr. kanji zaškrtnutím políčka Big Font u niektorých fontov. V kolónke Effects je možné nastaviť niektoré špeciálne vlastnosti textu ako zrkadlenie vzhľadom na horizontálnu os tex= tu, písanie textu sprava d= oľava, zakosenie textu, škálovanie šírky písma. Vpl= yv všetkých nastavení na text sa zobrazuje v okne Prev= iew.
AutoCad štandardne umožň= ;uje kresliť výkresy v plnej mierke. Myslí sa tým= to, že vzdialenosti zadávame tak ako sú v skutočno= sti, pričom si ich aplikácia pred vykreslením automaticky redukuje na požadovaný rozmer výkresu . Táto dobrá vlastnosť AutoCadu však môže spôsobiť problémy pri zadávaní textu. Výšku textu je potrebné vypočítať na základe mierky výkresu, pretože prechode z vä&= #269;šieho na menší formát výkresu sa môže sta= 57;, že text nebude po zmenšení čitateľný. Výšku textu určíme vynásobením jeho p= ožadovanej veľkosti na výkrese a mierkového prevodového faktoru ( ak mierka 1:10 potom m. faktor je 10).
Špeciálne znaky:
Text v AutoCade je možn&eacu= te; doplniť o riadiace kódy alebo špeciálne znaky. Napríklad pre vytvorenie vety: Toto je podčiarknutý= u> text.
musíme zadať: Toto je %%podčiarknutý%%u text.
Nasleduje zoznam riadiacich kód= ov a popis špeciálnych znakov:
%%o |
zapne alebo vypne kreslenie čia=
r nad
textom |
%%u |
zapne alebo vypne podčiarknutie=
textu |
%%d |
zapíše znak stupňa =
° |
%%p |
zapíše znak plus-m&iacut=
e;nus |
%%c |
zapíše znak priemeru |
%%% |
zapíše znak % |
%%nnn |
umožní použitie
rozšírených znakových sád pre
niektoré špeciálne fonty |
Modifikácia existujúc=
eho
textu:
Asi najjednoduchší
spôsob na modifikáciu textu je použitie ikony Properti=
es
z nástrojovej
lišty. Po vybratí textového objektu je možné
v dialógovom okne Modify Text upraviť samotný
text ako aj jeho atribúty.
Ďalšia možnosť modifikácie textu je vhodná v prípade ak potrebuj= eme editovať len samotný text a to vo viacerých textových objektoch. Úprava textu sa prevedie príkazom= DDEDIT.
Multiline Text:
Na zadávanie rozsiahlejš&i=
acute;ch
textov a formátovaných odstavcov s delením slov sa
používa príkaz MTEXT alebo ikona
v nástrojovej palete DRAW .
Po určení prvého vzťažného bodu obd=
4;žnika,
do ktorého sa bude text vykresľovať a pred zadan&iacu=
te;m
druhého máme nasledujúce možnosti na zmenu
atribútov textu: [Height/Justify/Rotation/Style/Width]
Na rozdiel od predošlých príkazov pribudli možnosti na zmenu uhla rotácie textu a nastavenie šírky textového reťazca. Ak je tá= to vzdialenosť prekročená text bude rozdelený na ďalší riadok. Na záver AutoCad zobrazí dial&= oacute;gové okno Multiline Text Editor. V prvej záložke tohto dialógu sa nastavuje typ fontu, veľkosť písma, formátovanie a vkladanie špeciálnych symbolov a vykresľovanie zlomkov. Zlomok musí byť v tvare= 1/2 a po označení, je možné tento zlomok konvertovať na symbol matematický zápis zlomku, pomocou ikony zlomku. V záložke Properties sa nastaví štýl, zarovnanie textu šírka a rotácia textovej oblasti. Posledná záložka slúži na vyhľadávanie a prepisovanie textu. Tlačítko Impo= rt Text... umožňuje importovať text z textových súborov.
Na sprehľadnenie výkresov =
alebo
vyjadrenie materiálových vlastností objektov sa v
technickom kreslení často používa šrafovanie.
AutoCad umožňuje používať celú paletu
štandardne definovaných šrafovacích vzorov alebo po=
užiť
používateľom definované vzory. AutoCad
používa šrafovaciu metódu nazvanú
hraničné šrafovanie. Pred použitím tejto
metódy musíme poznať hranicu šrafovanej oblasti,
ktorá môže pozostávať z čiar,
oblúkov, kružníc, 2D a 3D kriviek a 3D entít=
. Vybrané
entity sa musia pretína t.j. musí ísť
o uzavretú oblasť. Šrafovanie sa správa ako
samostatná entita alebo blok. Ak je potreba modifikovať
šrafovací vzor je nutné použiť funkciu EXPL=
ODE,
ktorá rozbije šrafovací blok. Dialógové
okno na nastavenie vlastností hraničného šrafovania=
(Boundary
Hatch) vyvoláme stlačením ikony v nástrojovej lišt=
e DRAW
alebo pomocou príkazu BHATCH. V tomto okne si
používateľ môže nastaviť:
šrafovací vzor(Pattern Type), vlastnosti šrafovacie=
ho
vzoru(Pattern Properties), určiť body patriace šrafov=
anej
oblasti(Pick Points), vybrať objekty pre definíciu
šrafovacej oblasti(Select Objects) a použiť roz&=
#353;írené
možnosti výberu hranice pre zložité šrafovacie
vzory(Advanced). Pred aplikovaním šrafovania na
vybranú oblasť je možné použiť
náhľad na šrafovanú oblasť pomocou
tlačítka Preview Hatch. Nastavenia šrafovania
obsahujú množstvo parametrov. Ak je potrebné
použiť šrafovanie, ktoré už bolo použit&eac=
ute;
je možné ho zdediť od iného objektu so
všetkými nastaveniami pomocou tlačítka Inherit
Properties.
Ďalšie možnosti okna Boundary Hatch:
ISO Pen Width – nastavenie hrúbky pera pre ISO šrafovacie vzory<= /p>
Exploded= – rozbije šrafovací vzor na samostatné objekty
Associative – šrafovací vzor sa bude automaticky prispôsobova= 357; zmene hranice
Remove Islands – odstráni vnorené hraničné oblasti, ktoré budú následne prekreslené šrafovacím vzorom
Angle – natočenie škálovacieho vzoru
Spacing = – vzdialenosť medzi elementmi šrafovacieho vzoru
To ako sa AutoCad zachová pri nájdení vnorenej hranice v šrafovanej oblasti je možné nastaviť v dialógovom okne pokročilé nastavenia (Advanced Options) po stlačení tlačítka Advanced ... . Rozbaľ= ovací zoznam štýl(Style) ako vnorené hranice ovplyvňujú šrafovací vzor:
Normal &= #8211; šrafovanie sa striedavo mení, najprv je vyšrafovaná hraničná oblasť objektu, ak obsahuje vnorenú hranic= u, tak sa nešrafuje, ak aj vnorená hranica obsahuje vnorenú hranicu, tak tá bude vyšrafovaná a podobne.<= /p>
Outer = 8211; šrafovanie hraničnej oblasti, vnorené oblasti sa nebud&uac= ute; šrafovať.
Ignore &= #8211; vyšrafuje celú ohraničenú vnútornú oblasť, pričom ignoruje vnorené oblasti.
Definovať množinu hraničných objektov je možné v skupine Defi= ne Boundary Set:
From Everithing on Screen – vytvorí sa nová hranica založen&aacut= e; na objektoch práve sa nachádzajúcich na obrazovke, v prípade veľkého množstva týchto objek= tov, môže byť táto operácia časovo náročná.
From Existing Boundary Set= b> – táto možnosť je nastaviteľná= ; iba ak už je použité nejaké šrafovanie a hraničná množina je už definovaná.
Make New Boundary Set
Island Detection – zapína rýchlejšiu metódu na detekciu vnorených hraníc
Výber objektu, ktorý môže definovať hranicu sa vykoná pomocou rozbaľovacieho zoznamu Object Type pri zaškrtnutí voľby Retain Boundaries.
Šrafovacie vzory používajú ten istý začiatok ako je zači= atok krokovania(SNAP), preto sa často stáva, že šrafovací vzor je v hraničnej oblasti posunutý= . Na presné umiestnenie šráfu je preto potrebné upraviť systémovú premennú Snapbase. Ako jej prvý parameter určíme namiesto konkrétnej hodnoty miesto na obrazovke odkiaľ chceme šrafovanie vykresľovať= ;.
- =
pomocou príkazu HA=
TCHEDIT
V AutoCade existuje niekoľko možností ako vytvoriť hladké oblúky a krivky. Najjednoduchšou metódou je použitie príkazov ARC, CIRCLE, ELLIPSE. My sa však budeme venovať dvom metódam ako vykresliť interpolačnú alebo aproximačnú krivku pomocou príkazov PLINE a SPLINE.
Na vytvorenie lomenej čiary sa používa príkaz PLINE. Voľby tohto prí= kazu boli popísané v druhej kapitole. Ako jedinou možnosť vytvorenia krivkového segmentu lomenej čiary = sme si uviedli použitie kružnicového oblúku sprístupneného pomocou voľby ARC. Z lomenej čiary však môžeme vytvoriť hladkú krivku aj iným spôsobom a to použitím príkazu PEDIT (Polyline Edit). Po zadan&iac= ute; príkazu nás AutoCad pomocou výzvy Select polyline:<= /i> vyzve k označeniu lomenej čiary, ktorej atribúty si prajeme modifikovať. Tento príkaz má tieto voľby:= span>
Close/Join/Width/Edit vertex/Fit/Spline/Decurve/Ltype gen/Undo/eXit <X>:
Štandardne je nastavená vo= ľba eXit na ukončenie príkazu.
Close(Open) – otvorí alebo uzavrie lomenú čiaru pridaním alebo odstránením segmentu l. č.
Join = 211; voľba umožňuje pripojiť k vybranej lomenej či= are segmenty zložené z čiar, oblúkov a lomených čiar. Podmienkou spojenia je koincidencia koncových bodov spájaných segmentov. Príkaz pra= cuje iba v 2D
Width = 8211; zmena hrúbky všetkých segmentov lomenej čiary.
Edit Vertex – editovanie atribútov jednotlivých vrcholov lomenej čiary. Vrchol, ktorý je editovaný je označený značkou X. Voľby na editovanie vrcholov l. č. si popíšeme ďalej v texte.
Fit Curve – vytvorí hladkú interpolačnú krivku prechádzajúcu cez všetky vrcholy lomenej čiary. Kri= vka pozostáva z dvojíc oblúkov spájajúc= ich každú dvojicu vrcholov. Vytvorené krivky sú hladké, vo vrcholoch majú segmenty spoločné dotyčnice. Tieto dotyčnice môžeme meniť pomocou jednej z volieb voľby Edit Vertex. Pri interpolácii AutoCad používa kvadratické alebo kubické B ̵= 1; splajnové krivky.
Spline &= #8211; vykreslí kvadratickú alebo kubickú B – splajnovú krivku, ktorá prechádza prvým a posledným vrcholom lomenej čiary. Vrcholy lomenej čiary v tomto prípade tvoria riadiaci polygón.
Decurve = – opačný proces, vytvorenie lomenej čiary z hladkej kri= vky. Informácie o krivke sa stále pamätajú.
Ltype gen – bodko-čiarkovaná čiara. ON – plná čiara = cez vrchol, OFF bodka vo vrchole.
Undo = 211; zrušenie predchádzajúcej operácie